Prodej koberců se stále těší velkému zájmu veřejnosti a zavítáme-li do prodejny, kde je vystaveno několik desítek modelů, budeme tu vnímat nejen barvy a vzory tkanin, ale také velmi svérázný odér. Když si pak koberec doneseme domů, rozbalíme a položíme na podlahu, vůně nového koberce se rozprostře po celém bytě a vydrží tam několik dnů, než zcela nevyvane. Po tuto dobu dobře víme, že po koberci dosud nikdo nechodil, a že se tedy po něm můžeme bez obav ze znečištění oblečení povalovat, jak to spontánně dělávají malé děti, anebo kočky, které se tu protahují a kroutí, když jsou maximálně spokojené.
Toto je známý psychologický efekt nových věcí a mnozí lidé si dokonce pokaždé, když zakoupí nějaký průmyslový výrobek, například mixér, notebook nebo kávovar, k němu s gustem čichají, aby se pokochali nově doneseným výrobkem do domácnosti. Čichání k novému koberci není projev fetišismu, je to docela přirozený jev, který pouze zvyšuje radost z něčeho hezkého a nového. Ta však nevydrží dlouho, protože koberce jsou v domácnostech podrobovány značnému pracovnímu náporu, a udržet je čisté není vůbec jednoduché. Kdo se domnívá, že si koupí pytlíkový vysavač, a že tím údržbu koberce vyřeší, je na omylu, sáčkové vysávání je velice omezené a k důkladnému vyčištění koberce potřebujete čisticí stroj.
Že sáčkové vysavače nemají potřebnou schopnost koberec vyčistit, prokazuje i změna odéru jeho povrchu. Namísto typické vůně nové polyesterové textilie se tu objeví známá „vůně“ zpocených nemytých chodidel. Jestliže totiž po koberci chodíte v ponožkách nebo naboso, váš pot bude ulpívat mezi vlákny a tam jej budou rozkládat bakterie. Sáčkovému vysavači se nemůže podařit všechen pot i s bakteriemi nasát, a ty co tam zůstanou, se velmi rychle při pokojové teplotě rozmnoží, a pokud je ještě dokrmíme potem, bude odér ještě intenzivnější. Na takový koberec už pak musíte pozvat odborníky na čištění koberců v Praze https://www.wismont-cisteni.cz/, aby si poradili nejen se zápachem, ale spolu s ním i se skvrnami a vyšlapanými cestičkami.